la vida

Idag börjar vår andra omgång med full karantän här i Santiago vilket innebär att man bara får gå ut för att handla, och detta med speciella tillstånd. Lucas sitter i soffan och pratar med stor entusiasm och glädje på italienska med vänner i Italien på zoom. Vi har tydligen fått alla att börja spela Seterra nu. Lucas har hundra procent på ALLA världens länder och jag har inte ens lärt mig alla europas länder än, men africa, nästan asien, och alla skumma flaggor, det är min specialitet.

Idag har jag blivit klar med min ansökan till Nyckelviksskolan. Något som jag ägnat mycket tid på på sistonde vilket har varit toppenfint. Har lärt mig hur mycket som helst, men nu är det ur mina händer och upp till panelen att bestämma om det håller eller ej. Jag är i alla fall nöjd och det är fint att se att jag ändå har kommit så långt sen sist.

Detta är en typisk dag hos oss. Jag vaknar och gör i ordning frukost (på sängen:). Lucas kollar nyheter medan jag kör duolingo. Jag gör mina läxor för dagen. Lucas lagar en god pastarätt eller dylikt inspirerad av idolen cuoco Max Mariola. Efter det sover han middag (som en liten farbror i en burrito) medan jag diskar eller har min dagliga spanskalektion. Efter det kan det bli en kopp te och kanske till och med en fika. Ibland blir det löptur (när det ej är karantän som gäller då) och ibland blir det ett syrkepass här hemma.

Det börjar bli dags att försöka ta sig hemmåt. Denna kommande vecka är min sista vecka med lektioner. Jag har en biljett mot europa den 30:e maj, men den är tveksam om den kommer fungera. Ingen vet något. Det är så ovant. Men vad ska göra? Engentligen är det ju alltid såhär. Man kan ju aldrig veta vad som ska ske i framtiden, bara att nu är det extra tydligt.
 
Igår tog vi i alla fall tillvara på vår sista dag i "frihet" innan karantänen. Gick Manquehuito hiken upp i bergen här i Santiago med en av Lucas skolpolare. Fint att se hela staden från ovan. Efter det blev det öl med Rafa (en av de Chilenska studenterna från Lucas program som de två andra kamraterna, dom som inte stack hem, bor hos) hemma hos dom och ännu lite senare anslöt sig Luca och en tjej han träffat här och då blev det Pisco Sours och Sopapillas - typ chilenskt friterat pumpabröd, med guacamole. Fick även öva Spanskan live igen (Äntligen!) Rafa är bra på att pusha och hjälper mig med stort engagemang. Det var en fin kväll och förmidligen, tyvärr,  sista gången vi får se dom.
  
Här är lite vardag dokumenterat från mobil från sista uppdateringen fram till nu. Det har verkligen blivit höst sen sist! Iskallt på kvällen och morgonen. Så skumt när det är vår i mitt huvud. Får se om vi kan få hjälp med att kirra ett element eller något.
 
Italian necessities 
 
(null)
Älskar denna dokumentärserie på Netflix. Tajmingen var så rätt för att se den.
 
(null)
Pasta all’amatriciana
 
(null)
Återupptäckt min kärlek till att bak, att det ändå kan bli så bra på bara ögonmått!
 
(null)
En fika på sängen tack.
 
(null)
 
 
(null)
Testing testing...
 
(null)
 
(null)
 Dom små rosa molnen lämnade ett snötäcke efter sig :)
 
(null)
En av dom där sakerna jag aldrig tröttna på att titta på. Berg, hav, himmel och sprakande brasor. Tänk att en och samma kan vara så olika minut efter minut.
 
(null)
La Vega, den centrala matmarknaden, känd för sina katter som bor där bland varorna
 
(null)
 
Här köptes det fisk middagen. "Una reineta preparado para ceviche por favor."
 
(null)
 
(null)
<3
 
(null)
Det var nog sista gången vi fick se la Vega åh vad jag älskar att köpa färsk frukt och grönsaker såhär.
 
(null)
 
(null)
För att ta sig till La Vega från oss får man promenera genom vackra Barrio Bella vista, där ligger också min skola.
 
(null)
 
(null)
inspiration var jag än tittar
 
(null)
 
(null)
 
(null)
mmm pastellberg
 
(null)
 
(null)
skisser i parken
 
(null)
Lucas kända zuccini-carbonara
 
(null)     
 
 
(null)
 
 
(null)
 
(null)
 
 
(null)
 
(null)
Avocado ska ätas på plats på rätt kontinent så är det bara. Det är liksom inte samma någon annanstans.
 
(null)
 
(null)
Ett typiskt Lucas-prank
 
(null)
Frukost! Nu är granatäppelsäsongen igång
 
(null)
Älskar att äta blomkål såhär. bara stekt i smör med vitlök, salt, peppar, chili och eventuellt lite parmesan.
 
(null)
 
(null)
Våran park
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
Resultatet av att kunna se berg varje dag
 
(null)
mammi på distans
 
(null)
 
(null)
 
(null)
kladder.. kan vara kul att se tillbaka på en dag.
 
(null)
 
(null)
Att det ska vara så hopplöst att fota när det är natt, men stämningsfull måne bakom bergen som jag inte vill glömma.
 
(null)
 
(null)
Tur att man kan köra offline i kön till Jumbo
 
mayonäs 4 days 
 
 
 
 
 
Aka Clarita
 
magicaaaaa
 
Lucas fick en impuls häromdagen och vi råddade om hela lägenheten för att bygga ett fort.
 
 
 
Men halå kom hit då! Det börjar ju nu.
 
Godmorgon.
 
Pasta papas and pesto
 
 
 
 
 
Clara och smoggen
 
 
 
 
 
Översättningen för Mariolas youtube videos är ju ändå fantastisk.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0