Free solo

Var och såg dokumentären om friklättraren (Alex Honnold) som klättrar berget El Capitan på 910m utan rep eller någon som helst säkerhetsutrustning igår på bio med mamma och Emanuel. Idag känner jag mig fortfarande helt tagen. Varför gör folk sånna sjuka grejer som att riskera sitt liv för att klättra upp för ett berg? Och att en människas kropp kan tränas för att klara sånna saker. Min hjärna kan bara inte riktigt fatta det. Det fascinerar mig så. 

Bilderna är dessutom svindlande (svårt att förvänta sig annat när det är National Geographic som producerat). Det vred sig i magen och jag var tvungen att kolla bort flera gånger. Trots att jag visste att han skulle klara klättringen så såg min ögon honom ramla hela tiden. Det låter kanske jättekonstigt, men jag känner mig så inspirerad nu efter. Inte nödvändigtvis till att klättra, men att leva. Var längesen jag hade en sån stark filmupplevelse.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0