kulturhelg

I lördags tvingade min mamma mig att hoppa på cykeln bredvid henne (helgen bästa beslut) för att ta oss ut till Djurgården och Waldermars udde för att se Lars Lerin och Sigrid Hjertén. Det var sista chansen och vi ville ju inte missa det. Här nedan har vi en samling på i stort sett allt jag tyckte var fint. Lars Lerin är helt enkelt för bra på att måla. Hur är det ens fänga stunder och atmosfärer så? I akvarell? När man stod där framför målningarna kändes det ibland som att det var hål i väggen som man kikade igenom där scenarierna hände på andra sidan.

Sigrid Hjertén är en helt annan grej och går inte att jämföra med Lerin, men jäkla vad hon kunde sina färger. Hur hon kunde plocka fram personlighet, känslor och stämningar och lägga dom på utsidan av människorna hon avbildade, ögonblicken och landskapen. Det hon gjorde var inte proportionerligt eller "korrekt" i färg, men det är mer än rätt ändå. Tog inga bilder där för ville bara vara i stunden.

Sen var jag på fotografiska med Joel och Joakim i söndags. Det var fyra väldigt olika utställningar jag ville se. En modefotograf samlade verk, en om havet och allt som lever däri, en med fantastiskt stämningsfulla manipulerade bilder på djur och natur, samt ett urval av Linda McCartneys bilder.

Så givande och viktigt med bra utställningar. Kulturen får aldrig dö. Nu är jag inspirerad och redo att leva vidare.




























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback