Jul i Paris

Årets juldagar spenderades i en förort norr om Paris med Joel och hans franska familj. Har aldrig varit så förkyld i hela mitt liv som jag var under just dessa dagar. Känns overkligt nu men när jag läser de rader jag skrev dagarna då förkylningen peakade så kan jag återuppleva det hela lite. Hur det kliade och stack i hela mitt ansikte och hur jag fasade över att hosta, eftersom det gjorde så fruktansvärt ont och hur dåligt och lite jag fick sova på grund av allt detta. Men! Jag släpade mig i till Paris stadskärna ändå. Hela tre gånger faktiskt, en dag, självaste julafton, med Joel och hans syster Elin och två av dessa dagar, fick jag träffa min älskade syster i plast. Hon som bott där i snart ett halvår och lärt sig franska. Det var underbart mysigt att få en guidad tur med Alma där hon visade mig, en ostabil och nästan neddrogad men mycket glad Clara, sitt Paris - den bästa falafeln, sina hoods i Montmartre och hennes och Dessies mysiga lägenhet där, Le 59 Rivoli (ett konstnärskollektiv där alla möjliga sorters konstnärer kan ansöka om ateljé och galeriplats i ett avlångt hus mitt i Paris) och Centre Pompidou (lite som Sveriges kulturhus men med en hel del klassisk konst). Fick även i mig mina första två ostron och en hel del annan fransk autentisk mat (ooost<3). Tack Joels fina farmor för all underbart god mat och tack Joel som tog hand om mig så fint under alla mina sjuka dagar. Älskvärt.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0