kulturella Clara tips

Romanen:  Ett arabiskt vemod av Abdellah Taïa
 
Som dagboksutrag om olika relationer i Taïas liv sammansatta till en bok. Skriven på ett mycket poetiskt och lättläst sätt som jag fastnar för och har lätt att relatera till. Här är några utdrag:
 
"Jag var bara ett knull. En av dessa killar som hänger kvar, som fattar trögt, som alltid vill mer. En trist typ. En komplicerad romantiker som måste hitta en mening i allt. Hur skulle han bli av med mig?
Det var det han funderade på."
 
"Du menade alvar, det var inte bara ännu ett utbrott av svartsjuka. Dina ögon var röd av hat mot mitt förflutna, mot en tillvaro där du inte varit med. Du kunde inte stå ut med tanken på att jag hade levt och varit lycklig innan jag lärde känna dig."
 
"Nu är det slut, över. Och den här gången var det jag som bestämde. Det är slut med att älska på ditt sätt, att leva med ditt ägandebegär och dina neuroser, som jag tyckte var ofarliga, intressanta till en början. Det är slut, även om kärleken mellan oss lever vidare."
 
 
Filmen: Mapplethorpe: Look at the pictures
 
 
 
 
Rekomenderas till alla som har en fasination eller intresse för Mapplethorpe, New York under 60 och 70 -talet (speciellt konstnärslivet och/eller homosexualliteten), konst, fotografi och fotografer. En väldigt genomtänkt och bra ihopsatt dokumentär med många snygga intervjuver av folk som var nära Robert. (Kan vara bra att veta att Robert Mapplethorpe är känd för sina grova sexuella bilder.)
 
 
Novellerna: Novellix
 
 
 
Har prenumererat på Novellixnoveller i snart ett år, får alltså hem fyra noveller i brevlådan en gång var tredje månad typ. Perfekt för alla de som vill hålla igång läsningen men inte orkar påbörja en roman. Det blir dessutom ett väldigt bra sätt att få upp ögonen för nya intressanta författare både klassiska och nya. Ett brett utbud där det definitivt finns något för alla. Har alltid en i väskan tills de är utlästa vilket ofta tar ca en halvtimme, om inte mindre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0