Ann-Sofie BACK

Ja, det är ju ingen hemlighet att jag har fallit lite för det den svenske modedesignern Emma Maria Ann-Sofie Back gör och sättet hon gör det på. När jag började se väskorna med BACK remmarna (som jag för övrigt läste som BLACK) förstod jag verkligen inte grejen. Eftersom hennes design är så simpel och rå, så finns det mycket man bara kan se om man läser mellan raderna, så mycket som man missar efter en första blick. 

Men efter en närmare titt så kan jag inte annat än att digga det. Hennes kollektioner är ju så genomtänkta, fyndiga och har så viktiga budskap! Och ordvitsarna med hennes efternamn är ju genialiska.

I en dokumentär som k special gjort (Never BACK Down) inleder hon med att säga:

"Några saker jag älskar USA, att plocka blommor och min hunde Beverly. Några saker jag hatar Gina Tricot, Alegiker och fransk film."

Efter bara några sekunder inser man att hon är en person som vet vad hon vill och kör på det utan att blinka.

Hon väljer att hela tiden vara i opposition: göra visningar baklänges, använda "vanliga" tjejer som modeller, spela musik som ingen vill höra, ge goodiebags med kondomer (fuck BACK) och toapapper (BACK rolls) och välja det som uppfattas som ocoolt som inspiration, eller i alla fall oväntat. Teman som exempelvis skräckfilm, porr och sexualisering av samhället.

Att hon valde att åka på semester på årets Sthlm modevecka ss16 och skicka en videohälsning på sin egen visning är ju bara för underbart. Att hon vågar göra narr av hela hajpen.

"Back ska bli Sveriges största och viktigaste modehus" (-Back i intervju i DN 2013)

Ja, som om det inte fanns mer att gilla. Vilka mål!

AW10



AW09 

AW13
SS15


AW11



SS11


Samarbete med försäkringsbolaget IF AW14 "watch your BACK"



Kommentarer
Postat av: Ellinor

Hon är ju världens coolaste. Helt klart!

2015-10-05 @ 10:50:07
URL: http://zetacheeta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0