En bok om 100 år av mode

I engelskan 7 har vårt sista projekt varit att läsa faktaböcker kopplade till våra inriktningar, prata fritt om dom i tio minuter framför klassen och sedan bli utfrågade av lärare och elever på boken man valt. 

Jag läste Icons of Fashion - The 20th Century. Det var förata gången jag läste en faktabok sådär rätt upp och ner och det var väldigt intressant och knasigt. Tänk dig att läsa en encyklopedia om 100 år av mode, för så var det, och på två dagar gick det. Eller var det tvunget att gå, för once again hade jag plannerat toppen bra! 170 sidor koncentrerad fakta, svåra engelska ord och modebegrepp som behövdes slås upp hela tiden. Som tur var fanns det mycket blider, så det blev snarare 60 sidors text. 

Fatta hur mycket modehistoria jag lärt mig..! Det intressantaste jag läst måste jag nog säga är den tidens stora designers (som numera bara är sitt märke) olika avsikter som ligger i grunden till deras märke. Om jag nu inte missuppfattat det så ville/vill: Chanel göra kvinnokläderna mer "maskulina", Moschino ville använda mode för att kritisera modevärlden, Dior ville göra kvinnan feminin igen, Gaulier vill uppmärksamma att kvinnan blir objektifierade i modevärlden, Donna Karen vill klä en karriärs kvinna osv. Det och de olika street fashions som finns och har funnits, hur de blev till, influenser och vad de står för.

En sak jag också insåg (inser att jag ljög på min redovisning Ellinor) var att det galna, nyskapande, nytänkande, avantgarde, rymdinspirerade, kortkortta 60-talet lätt är min favorit mode epok. I alla fall just nu. 

Här får ni några blider på skapelser av favorit 60-talsdesignern Rudi Gernreich


















Blev förstås väldigt inspirerad av alla olika intryck som boken gav mig så kanske kommer ett antal inlägg på lite olika designers, stilar och modekonstnärer som jag hittade i boken. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0